Tuesday, August 05, 2008

تبلیغ

مدتها بود که میخواستم بنویسم هیچکدوم از لینکایی که گوشه سمت چپ صفحه هستند ، به خاطر مارک بودن یا معروفیتشون لینک نشدند ، همشون لینکهای پراکنده و کاربردی ای هستند که در مدت بارداری و بعدش ازشون استفاده کردم ،که در غیر اینصورتش هم هیچ اشکالی در تبلیغ و حتی توصیه مارک یا لینکی که به درد بخور بوده نمیبینم که در موردش بخوام توضیح بدم یا مثل برنامه های تلویزونی شطرنجیشون کنم.
نستله و پمپرز دو شرکت خیلی موفق در ارائه راه حل های تغذیه و بهداشتی بچه هستند که هرچند تبلیغ محصولات خودشونرو هم کنارش دارندولی صفحات فوق العاده ای از نکات وتوصیه های لازم به پدر ومادر دارند .
اینکه اسم مارکها رو همه جا از صفحه تلویزیون گرفته تا دیوار داروخانه و بروشورهای پستی و ...می بینیم هیچ لزومی در استفاده یا عدم استفاده شون برای من مخاطبی که بر حسب نیازم قاعدتا محصول مورد نظر را انتخاب میکنم ، ایجاد نمیکنه. این به من مخاطب یا نیازم بر میگرده که محصولی را با اطمینان انتخاب کنم . هرچند قبل از انتخاب ، بدلیل عدم اطلاع از کیفیت ، مجبور به امتحان خیلی از محصولات با مارک یا بی مارک باشم ولی بپذیریم که استاندارد همیشه استاندارده.و شرکتهای تولیدی که تجربه بیشتری دارند شناخته شده تر و قابل اعتماد ترند هرچند بعضا در اخبارهای پراکنده از خطاهای بزرگ همین شرکتهای بزرگ باخبر میشیم ولی هیچ دلیلی بر انکار کردنشون نداریم. من بالشخصه موقع خریدخواسته یا ناخواسته به مارک توجه دارم ، شاید بعضیشون در سبد خانوادگیمون جا نگیرند هرچند که همه مارکها هم لزوما قیمت بالایی ندارند ولی نسبت به جنس چینی که متناسب با قیمت و کیفیتش که تعدد خرید رو هم بالا میبره یا نهایتا اصلا رضایت به خریدار نمیده ، از نظر غیر مادی ارزش بیشتری دارند .
درمورد لباس و کفش هم تا حدودی از همین فرمول استفاده میکنم شاید کمتر بخرم یا کمتر بپوشم ولی از کیفیتی استفاده میکنم که ماندگار تر باشه یا نهایتا از نظر جنس و دوخت ، احساس خوبی بهم منتقل کنه و اینکه بدونم پشت این پارچه یا چرم،به جای سری دوزی و کپی برداری ، فکر و دقت بکار رفته ...
ولی هنوز هم در یه نگاه کلی و زندگی روزمره ، انگارگریزی از استفاده محصولات چینی نمیشه پیدا کرد وخواسته و ناخواسته جاشو با وجود کیفیت پایین توی زندگیمامون باز کرده.
ا